דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אל תתפתו לקורס צלילה מקוצר! 

מאת    [ 16/03/2012 ]

מילים במאמר: 505   [ נצפה 2557 פעמים ]

קורסי הצלילה בארץ, לפחות ברמת הכניסה,  מושתתים על סטנדרטים קשוחים למדי אותם הגדירה רשות הצלילה. לא חשוב באיזה ארגון או מועדון תבחרו, ישנו סף מינימום שממנו אסור לרדת. למרות שמטבע הדברים יהיו הבדלי רמה ואיכויות בין מועדוני הצלילה וארגוני הצלילה השונים (ראו גם איך לבחור ארגון צלילה וכמה באמת עולה קורס צלילה)  מספר ימי הקורס ומספר הצלילות מוגדרים באמנה עליהם חתומים כל ארגוני הצלילה בארץ. לא כך המצב בשאר העולם.
 
תרבות הכאן ועכשיו "הולידה" תכניות הדרכה שמיועדות למי שזמנו אינו בידו, אך עדיין מעוניין ללמוד לצלול.  קורסים מזורזים קיימים במקומות רבים בעולם אך נוטים להיות פופלאריים במיוחד באתרי תיירות הפזורים לאורך חופי הים במקומות שונים בעולם. למרות שהיינו שמחים שאם וכאשר תחליטו ללמוד לצלול, או כשתמליצו על כך למי ממכריכם זה יהיה כאן בארץ, המציאות מלמדת שישנם לא מעטים שיעשו זאת במסגרת הטיול הגדול או אחת מהחופשות, אי שם באי אקזוטי. 

קורסי מים פתוחים באתרי תיירות רבים  בעולם נמשכים ארבעה ולעיתים, אפילו שלושה ימים. אך יש מי שאפילו זה נראה לו כמחוייבות גדולה מדי, וכך נולד לו קורס בן כלאיים, שהוא לא צלילת היכרות וגם לא קורס מים פתוחים. זהו קורס שנמשך לרוב יום, עד יום וחצי ובסיומו  מקבלים תעודה המאפשרת לצלול עד לעומק של  12 מטר ובתנאי שמוביל הקבוצה הוא דייב מסטר לפחות . להבדיל מצלילת הכירות שזו בעצם לא הדרכת צלילה והיא אינה בסיס להסמכה כל שהיא, הרי שכאן לצולל מוענקת תעודת צלילה. אם כל יעודה היה מסתכם בלתלות אותה על הקיר כי אז אין בכך בעיה גדולה, אבל לצלול, ואפילו בקבוצה, זה כבר סיפור אחר.   

קורס צלילה נועד להקנות לצולל מיומנויות בסיסיות שיאפשרו לו צלילה בטוחה ומהנה. מבלי להיכנס לעקרונות מתודיים וטכניקות למידה נציין רק שישנם מספר אלמנטים שמיושמים בתכניות ההדרכה ונועדו להשגת המטרה: 
לימוד מדורג -  מהידוע אל הידוע, מהפשוט למורכב והרדוד אל העמוק.
הקניית ידע -  נועדה לתת בסיס עיוני למיומנויות הנדרשות במים , כיצד להתנהג נכון בסביבה החדשה - המים  והסיכונים האפשריים במקרה של הפרת כללים. 
הקניית מיומנות והערכה מתמשכת -  זו מושגת ע"י הדגמה וחיקוי, חזרה על התרגילים בתנאים שונים מספר פעמים, על-פני תקופת זמן,  ומטרתה: להבטיח שההצלחה בביצוע לא הייתה מקרית, והחניך ידע לבצע את המיומנות הנדרשת  באופן אוטומאטי גם בעתיד. 
כאשר מדובר בפעילות בסביבה שאינה טבעית – המים, זמן התרגול במים הינו חלק בלתי נפרד מתהליך הלימוד
אותם קורסים מקוצרים  מתעלמים כמעט לחלוטין מעקרונות אלו  "ומייצרים" צוללים שמקרה  הטוב  יצליחו לשרוד, ובמקרה הגרוע הם מהווים סכנה לעצמם לצוללים אחרים ומטילים אחריות בלתי הוגנת על מוביל הקבוצה.
זאת ועוד, המציאות בשטח מלמדת  כי מגבלת העומק לרוב אינה נשמרת  ועובדתית היא בגדר המלצה בלתי מחייבת. באזורי צלילה רבים בעולם ם אין התייחסות ממשית לדרגות הצלילה וניסיון הצוללים  וכך קורה שמה שאמור היה להיות מעין "גימיק" הופך להיות דרגת צלילה לכל עניין. גם הטענה שקורס מקוצר ירחיב את בסיס הצוללים ויגרום לרבים לרצות ולהתקדם אינה עומדת במבחן המציאות. מיומנות לקויה היא הסיבה העקרית לחוסר הנאה בצלילה ומכאן לנשירתם של צוללים ממעגל הצוללים. מרבית הצוללים  נעצרים בדרגה הראשונה אותה השיגו ומעטים מאלו שעברו את אותו קורס מקוצר ימשיכו להתקדם. 

אז לפני שאתם מחליטים  שחמישה ימים עבור קורס צלילה הם יותר מדי, ושיום וחצי מספיקים לכם בהחלט  ודי לכם בכך כדאי שתדעו: קורס כזה לא יקנה לכם יכולת צלילה אלא רק "כרטיס כניסה"  ללקיחת סיכון, שאת משמעותו,  ספק אם אתם מבינים. 

 

קבוצת הריף www.scuba.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב